Olika faser & Regler
Roller

Spelet utspelas i fyra faser: Nattfas, dagfas, försvarstal och omröstning. Spelarna får  se ett kort som visar ifall de är på Maffians sida eller Bybornas sida. Maffian vinner när det lever lika många Bybor som Maffior. Byborna vinner när det är en Maffia kvar.

SL delar ut roller genom att alla i byn blundar och SL har sin förberedda kortlek och visar en person i taget sin roll.


Nattfas.

Under nattfasen blundar alla spelarna. Därefter vaknar olika roller, förutom Bybo, i tur och ordning.

Maffian vaknar

Maffian vaknar och pekar på någon som de vill få dödad. De gör det tyst, så att de som blundar inte kan höra vem som är med i maffian. När alla i maffian är överens om vem som de vill få dödad, pekar spelledaren på offret och alla i maffian visar tumme upp för att godkänna.

Läkaren vaknar

Läkaren vaknar och pekar på någon den vill rädda. Pekar den på samma som maffian så dör inte den personen och SL säger att det blev ett mordförsök när morgonen kommer, istället för att berätta vem som dog. Läkaren får inte peka samma person två nätter i rad ifall den inte räddade personen natten innan.

Sheriffen vaknar

Sheriffen vaknar och pekar på någon vars lagtillhörighet den vill få reda på. SL visar tumme upp för Bybo och tumme ner för Maffia.

Hämnaren/Hämnarna vaknar

Hämnaren vaknar och pekar på vem hen vill döda. Är det två hämnare, så vaknar båda hämnarna och dessa ska komma överens i tysthet vem de vill döda.

Flyttgubben vaknar

Flyttgubben pekar på två spelare som denne vill byta plats på. Efter natten kommer SL säga att spelare 1 och spelare 2 ska byta plats med varandra.

Detektiven vaknar

Detektiven vaknar och pekar på någon den vill ha information om. Då visar SL med förbestämda signaler ifall den personen tillhör samma lag som personen natten innan. Detektiven får peka på första personen redan natt 0, så att natt 1 kan få information om lag tillhörande.

Dagfas.

SL berättar vem som dog eller att det blev mordförsök. Därefter får spelarna fritt prata och nominera varandra. Spelarna ska se till att alla som vill ska få prata åtminstone någon gång under dagen. Spelarna ser också till att inga personangrepp sker eller att någon spelare utsätts för trakasserier och markerar i sådant fall den spelare som gör detta och förklarar att hens beteende inte är okej. 

Max en nominerad per person, det är okej att ta tillbaka en nominering och nominera en ny. De nominerade håller sedan försvarstal.

Försvarstal.

I tur och ordning håller de nominerade var sitt försvarstal. De är max 2 minuter långa och SL kommer att be spelare avrunda om det tar för lång tid. När en spelare håller sitt försvarstal är alla andra tysta åhörare.

Omröstning.

I samma ordning är det sedan omröstning. Då säger SL “De som vill röstar på X röstar… (1sek) nu!” Vid “Nu” räknas de händer som är uppe. De som tar upp sina händer efteråt räknas ej och detta ska SL påpeka så att spelarna får en chans att rösta vid ett annat tillfälle ifall de vill. De som har fått flest röster efter omröstningen hängs. Ifall det är lika är det ny omröstning mellan de som det blev lika. Blir det lika en andra gång hängs ingen.

Organisationsregeln.

Om det finns bara en Maffia kvar, då kan inte Maffian längre räknas som en organisation och således har Maffian förlorat.

Trygghetsregeln.

Känner man sig otrygg på grund av psykiska eller fysiska skäl, samt inte längre kan/vill vara med och spela, kan de öppna ögonen under nattfasen. Då tar man ögonkontakt med SL, som noterar detta och då förklarar att den personen har dött under natten.

Hur vinner man?

Som bybo vinner man spelet genom att rösta ut alla (elelr alla utom 1) maffior. Som maffia vinner man genom att under natten döda bybor tills maffian utgör mer än 50% av byn.

Övrigt.

Det är okej att prata om och ljuga om sina roller. Det är inte okej att prata om korten som SL visade innan spelet började.

Döda spelare får gärna titta på spelet, men får inte längre kommunicera med spelarna.

Att ha ögonen öppna när spelaren inte får ses som fusk och då förklarar SL att den personen har dött under natten.


Maffia

Alla i den onda maffian vet vilka dem andra maffiorna är. Deras mål är att eliminera bybor på nätter och få bybor hängda på dagen. När byn består till 50% av maffior, har maffian vunnit.


Bybo

Den harmoniska byn har ingen aning om vilka dem andra är. Deras mål är att hänga maffior i slutet av dag fasen. Byn vinner när det finns antingen en maffia kvar, ifall organisations regeln tillämpas eller i andra fall hänga samtliga maffior.


Doktor/Läkare

Vaknar varje natt och får välja ut en spelare att rädda. Pekar den på samma person som maffian, då sker ett mordförsök. Doktorn får inte skydda samma person två nätter i rad, förutom när det har skett ett mordförsök. Doktorn kan inte skydda den som Hämnaren vill döda. Doktorn räknas till byborna.


Frimurare

Frimurarna är 2 bybor som natt 0 vaknar och får reda på vilka varandra är. Spelar sedan som vanliga bybor.


Hämnare

Hämnaren vaknar varje natt och skjuter någon som den tror är maffia. Hämnaren MÅSTE skjuta någon. Är de 2 hämnare skjuter de 1 person tillsammans och dessa två hämnare vet om varandra. Hämnaren får inte skjuta sig själv. Hämnarna räknas som bybor.


Sheriff

Får varje natt peka på en spelare och få reda på om den är ond (maffia kort) eller god (bybo kort). Sheriffen räknas som en bybo.


Detektiv

Får varje natt peka på en spelare och får reda på ifall denna person är i samma lag som personen som pekades på natten innan. Lagen som gäller är antingen maffia eller bybo. Detektiven räknas som en bybo.


Flyttgubbe

Får varje natt byta plats på 2 personer. Det är en viss plats som blir skjuten av maffian, med andra ord den som sitter på stolen som maffian pekade på, kommer att bli dödad. Med andra ord har flyttgubben makten att byta ut personen som blir skjuten. Flyttgubben räknas till byborna.


Antal spelare

I denna tabell kan ni läsa hur många maffior det bör finnas, samt vilka special roller, baserad på antalet spelare

Antal spelareMaffiaSpecial rollerAlternativ Special rollerOrg. regel5min
7-82DoktorNej1
9-102FrimurareFlyttgubbenNej1
11-123Frimurare + DoktorDetektivJa2
13-143Frimurare + DoktorSheriffJa2
15-164Frimurare + DoktorFrimurare + SheriffJa3
17-184Frimurare + DoktorSheriffJa3
19-205Frimurare + Doktor + HämnareSheriff + HämnareJa3
21-225Frimurare + Doktor + HämnareJa3
23+6Frimurare + Doktor + 2st HämnareJa3